❤ (。◕‿◕。) ❤

Tanbo Art Di Jepun!

yanchii | 14:00 | 10Comments |
13/12/2013



(Sawah padi Naruto??!!)



Assalamualaikum... Yan baru tahu tentang Tanbo Art ni jadi, Yan nak kongsikan dengan semua pembaca blogger yang berminat. Jepun memang kreatif kan? Hari tu makanan KLIK SINI sekarang sumber utama mereka pula dijadikan satu seni. Tak hairan la kenapa anime sangat berpengaruh. Semua nya sebab kretiviti dan seni.


'Tanbo Art' atau seni sawah padi bermula awal 1990-an selepas perkampungan di Wilayah Aomori memulakan kesenian kreatif ini. Apabila seni tanbo ni menyumbang kepada sumber pendapatan pelancongan setempat, ia mula tersebar ke wilayah lain. Beratus-ratus orang akan berkerjasama untuk menghasilkan seni besar-besaran ini dengan menggunakan pelbagai jenis padi (untuk buat kontra warna) dan menanam dengan menggunakan tangan. Mereka akan bezakan kawasan untuk menanam padi sawah jenis apa.












(Doraemon pon ade??)



(Ultraman?????)



Ramai orang datang berpusu-pusu ke sini untuk melihat sendiri seni tanbo dan bergambar. Tiada bahan pewarna yang digunakan untuk hasilkan warna yang berbeza. Sebaliknya petani menggunakan pelbagai jenis padi beras yang berlainan untuk membuat Tanbo yang mereka inginkan.
















Thank you for Reading ≧ω≦ Leave a comment!

10 comments:

  1. betul ke ni?dahsyat nye..klu msia wat mcmni best gak kan

    ReplyDelete
  2. wow! kreatif gila,hehehe :DD mesti susah dan memakan masa kan nak buat tanbo art ni? hihi^^ btw,jepun memang kreatif... macam2 diorang buat,hehe :)

    ReplyDelete
  3. Waaahhhh!!! Abak teruja giler2.. serius.. nak prgi jr rasa..

    ReplyDelete
  4. @ikafantasi hehe.mmg betul2 lah.. amazing kan? kena mintak malaysia buat mcm ni jugak :)

    ReplyDelete
  5. @Fatanah Khirizan Yup! memakan masa.. tapi sbb jepun jenis suka berkerjasama so, kejap jelah diorang boleh siap :)

    ReplyDelete
  6. yeke nie.. kreatif betul la org jepun nie...

    ReplyDelete
  7. pandainye dorg wat.. seronok la melawat sawah kalau semua sawah mcm tu hihi

    ReplyDelete

Thank you for leaving your comment ♥

Copyright©2012-2018.Allright Reserved by Yan